Co powoduje, że tak wielu ludzi (i to w różnym wieku) lubi grać w gry i poświęca temu całkiem dużo czasu? Okazuje się, że projektanci gier misternie planują poszczególne elementy, żeby jak najbardziej wpływać na nasze wewnętrzne zaangażowanie do podejmowania kolejnych wyzwań. Grywalizacja to właśnie wykorzystanie tych elementów projektowania gier w obszarach nie związanych z grami (np. w celu zaangażowania klientów, pracowników czy uczniów). Również firmy i inne instytucje mogą wykorzystywać grywalizację, żeby zmieniać zachowania ludzi (np. motywować do kupowania akurat naszych produktów) lub zaangażować ich do zajęć, które mogą być uważane za nudne lub rutynowe (np. dbanie o zdrowie czy o środowisko). Trzeba mieć świadomość, że zaprojektowanie systemu angażowania opartego na elementach znanych z gier, nie jest zwykłym przeniesieniem tych elementów.

Kanwa systemu grywalizacyjnego może być świetnym narzędziem porządkowania całego systemu angażowania. Podczas moich szkoleń uczestnicy wypełniają jej poszczególne części, a wcześniej poznają i ćwiczą inne elementy związane z grywalizacją. Każdy otrzymuje również podręcznik, który ułatwia pracę po szkoleniu.